top of page

הסיפור מאחורי הבושם האייקוני בעולם: שאנל מספר 5

  • תמונת הסופר/ת: גל סלונימסקי
    גל סלונימסקי
  • 31 בדצמ׳ 2021
  • זמן קריאה 2 דקות

בואו נדבר על "שאנל נאמבר 5". אותו בושם אייקוני, שאני אישית לא ממש עפה על הריח שלו, אבל אתם יודעים מה אומרים – על טעם ועל ריח אין להתווכח.


אז מה הסיפור של הבושם הזה? שאנל מספר 5 חגג השנה 100 שנים לקיומו. הוא הושק על ידי בית האופנה שאנל (בתקופה שבראשו עמדה קוקו שאנל) ומאז שמר על מעמדו כאחד הבשמים הנמכרים בעולם. מדובר בבושם הראשון שהשיק בית האופנה שאנל, ולדבריה של קוקו – ריח הוא דבר לא פחות חשוב מהשמלה עצמה.

אז בואו נתחיל מהשם, למה לבושם קוראים שאנל מספר 5, אם הוא הראשון שנוצר על ידי בית האופנה? השמועות אומרות שהבחירה במספר 5 היא משום שזהו מספר המזל של קוקו. מתברר שהמספר 5 מייצג את מזל אריה (המזל החמישי בגלגל המזלות) וזהו המזל של קוקו שאנל עצמה. אבל זו כנראה לא הסיבה היחידה. לפי שמועות אחרות, הספרה 5 נבחרה לבושם משום שלקוקו הוצגו 6 גרסאות של בושם, והיא בחרה את הריח החמישי. הגרסאות האחרות כמובן נגנזו כיוון שלא מצאו חן בעיניה של שאנל.


מה שגרם לבושם הספציפי הזה להיות מעין "רעידת אדמה" בתעשיית האופנה והטיפוח הייתה העובדה שהוא נוצר מתערבות פרחים. זאת, בעוד שבאותה תקופה נהוג היה שבשמים מיוצרים מפרח אחד בלבד. שאנל מספר 5 מופק מוורדים ורודים ולבנים, יסמין, לילך וניל ומרכיבים נוספים.

אחת המעריצות הגדולות של הבושם, שבמידה רבה גם סיפקה לו את המעמד האייקוני שלו, היא השחקנית, הדוגמנית והזמרת מרילין מונרו. היא צולמה כמה וכמה פעמים עם הבושם ואחד הציטוטים הזכורים שלה עוסק בבושם. ב-1954 היא נשאלה מה היא לובשת במיטה, כשהיא הולכת לישון, התשובה שלה הייתה: "רק כמה טיפות של שאנל מספר 5". התשובה הזו (שרומזת לעירום, כמובן) העלתה את המניות של שאנל מספר 5. העובדה שמרילין מונרו משתמשת בבושם הזה יצרה לו תדמית סקסית, נשית ופרועה והפכה אותו לאחד הנחשקים על ידי נשים ברחבי העולם, וגם על ידי גברים – שרצו את הבושם הזה עבור הנשים שלהם.


היום כבר נראה לנו מובן מאליו שבתי אופנה משווקים בשמים, אבל צריך לזכור שקוקו שאנל הייתה הראשונה שיצרה את הקשר הזה היא זו שטענה שריח הוא חלק בלתי נפרד מההופעה שלנו, ולכן לגיטימי שבית אופנה ישווק בשמים לצד קולקציית הלבוש שלו. אפשר לטעון שהגישה הזו שלה עזרה במידה רבה להתפתחות כלכלת אופנת הקוטור בעולם כולו.


היום, מותגי על מתפרנסים מהרבה מאוד לקוחות של מעמד הביניים שרוכשים אביזרים משלימים ממותגים ולא את "הדבר האמיתי". הרי, מי מאיתנו יכולה להרשות לעצמה ז'קט של שאנל? שפתון, משקפי שמש או בושם הם הרבה יותר נגישים וברי השגה – והם מאפשרים למעמד הביניים "לחיות את החלום" ולהחזיק פריט של שאנל. הרכישות הללו של ההמונים עוזרות לבתי אופנת העל לא להתרסק כלכלית. הם חלק מאוד מרכזי בהכנסות של המותגים. תחשבו על זה רגע, כמה לקוחות כבר יש לשמלות קאסטום-מייד של קוטור פריזאי? התשובה היא - לא הרבה. גם אם כל פיס הוא מאוד יקר, אין הרבה לקוחות שמשלמות את הסכומים הללו וקשה להמשיך להתקיים רק בעזרתן. לקוחות של שאנל מספר 5, לעומת זאת, יש הרבה יותר. החיבור החשוב שעשתה קוקו שאנל בין בשמים לאופנה משאיר את מותגי על בחיים. היא בטח לא חשבה על זה בזמנו, אבל היא לגמרי שינתה את התעשייה כולה, ואולי אפילו הצילה את מותגי הקוטור מפשיטת רגל.


Comments


bottom of page