top of page
  • תמונת הסופר/תגל סלונימסקי

האם העולם איבד את הצבע?

כשחושבים על העשורים של המאה הקודמת – תמיד חושבים על צבעוניות: ילדי הפרחים של הסיקסטיז, הדיסקו של הסבנטיז, האייטיז הזרחניות - ואפילו הניינטיז רוויות הוורוד.


אז מה קרה לנו במאה ה-21?


23 שנה אחרי תחילת המאה, וכבר אפשר להכריז – המאה ה-21 החלה בתור מאה נטולת צבע.


מחקרים שפורסמו לאחרונה חושפים כי העולם מאבד את הצבע שלו, בכל תחומי החיים, ובהם גם, כמובן, אופנה.


לפני שנצלול לאופנה ולסיבות, בואו נעבור על עוד תחומים שאיבדו את הצבע:


בתחום הרכב – במאה ה-20 היו הרבה מאוד מכוניות אדומות, כחולות וצהובות על הכביש.


במאה ה-21, הצבע הנפוץ ביותר למכוניות הוא שחור, לבן או אפור.


בתחום עיצוב הפנים – פעם העיצובים האהובים היו בעיקר אקלקטיים וצבעוניים, היום הסגנון השולט הוא נורדי מינימליסטי, קלאסי שחור-לבן או בוהו שיק על טהרת הגוונים החומים והטבעיים.


גם החיצוניות של הבתים עברה שינוי. יש עדיין עיירות בעולם שהבתים שלהם צבועים מבחוץ בצבעוניות כיפית, אבל הבנייה החדשה היא בעיקרה שחור-לבן-אפור. ובכן, רוב הבנייה החדשה היא גורדי שחקים – אז זה מפתיע?


מותגים רבים בכל העולם שינו את הלוגו שלהם, וזנחו את הצבע. הצבע הפופולרי למותגים במאה הנוכחית הוא שחור.


ואם דיברנו על אופנה, אז כן. הצבעים הפופולרי במאה הנוכחית הם גוונים של שחור, אפור, חום.


למה זה קורה?


גלובליזציה: השווקים התרחבו. בטירוף. בזכות העידן הדיגיטלי, היום כל מותג מציע את הסחורה שלו למיליארדי אנשים – ממגוון רחב במיוחד של תרבויות. כדי להיות רלוונטיים ולהתאים לכולם, צריך לצמצם את הצבעוניות, שאולי תתאים לקבוצה אחרת, אבל פחות לאחרת. למשל, בתרבות הסינית הצבע האדום מתקשר לחתונות ומזל טוב. בהולנד הצבע האדום מתקשר אסוציאטיבית למיניות ואפילו זנות. אלו מסרים נוגדים שעשויים להשפיע על הקהל, והמקור לפער הזה הוא תרבותי. אם יש לנו שאיפה להיות בינלאומיים, צריך לצמצם שימוש בצבעים שעלולים להיות שנויים במחלוקת.


המהפכה המינית: אחד המאפיינים של המאה ה-21 היא מה שנקרא "פלואידיות מגדרית". מאוד לגיטימי לא להיות רק זכר או רק נקבה, אלא לנוע על הסקאלה. במאה הזו יש מקום לתופעות כמו ג'נדרקוויריות – אנשים שמגדירים את עצמם על הרצף. שהם לא או או, שהם גם וגם. גם הבגדים הם חלק מהמהפכה הזו. מה שבעבר היה נחשב גברי – הופך להיות נשי, ולהפך. גבולות ההפרדה המגדרית מיטשטשות. פעם ורוד היה של בנות וכחול של בנים, אבל היום אף אחד לא רוצה יותר להיות מזוהה. כך קורה שהצבעים הדומיננטים הופכים להיות צבע עירום. נמנעים משימוש בצבע כמחאה. בחירה מושכלת. הבחירה בגוונים נטולי צבע מפשיטה אותנו מהגדרות.


למה זה רע?


צבעים משמחים אותנו: מדובר במסקנה פסיכולוגית. לפי מחקרים, אפלוליות שחורה-אפורה-חומה מתקשרת למלנכוליות. שימוש בצבע גורם לנו פסיכולוגית להיות מאושרים יותר.


יותר מקום לביטוי אישי: כשכולנו לובשים בגדים נטולי צבע, נוסעים ברכבים בלי צבע, גרים בבתים בלי צבע עם עיצוב פנים בלי צבע – אין מקום להיות אנחנו. איפה ה"אני" בא לידי ביטוי? נכון, יש עדיין צורה וסגנון, ועדיין – היעדר צבע מנטרל ממד קריטי בביטוי עצמי.


אבל חכו, מניפסט הצבעים לא נגמר כאן...


הידעתם שלדור ה-Z יש צבע שמאפיין אותו?


השבוע פורסם מחקר שקבע – "אם דור ה-Z היה צבע – הוא היה צבע צהוב". מחקרים מראים שמותגים שמשווקים לדור ה-Z משתמשים בעיקר בצבע הצהוב – וזה עובד להם. המותגים הצהובים מצליחים לייצר אהדה בקרב הקהל הצעיר שלהם. אלו בעיקר מותגי אופנה, טיפוח, איפור – אבל לא רק.


אז מה הופך את הצבע הזה לאהוד על הצעירים?


צבע צהוב מתקשר לנועזות, לקיחת סיכונים, אומץ – ואלו תכונות שדור ה-Z מתחבר אליהם מאוד.


אבל הסבר יותר מעניין בעיניי – דור ה-Z נולד לעולם הדיגיטלי. אם דור ה-Y עוד זוכר ימים שבהם לגלוש באינטרנט משמעותו לחסום את הגישה לטלפון הנייח בבית, לדור ה-Z זה לא קרה. הם גדלו אל הסמארטפון. הרשת החברתית הראשונה שתפסה את תשומת הלב של דור ה-Z הייתה סנאפצ'אט. אין יותר צהוב מזה. אבל, וכאן מגיעה העובדה שהיא הכי מיינד בלואינג מבחינתי – דור ה-Z למד לדבר דרך אמוג'יז. השפה שלו היא שפה ויזואלית מבוססת אמוג'י. והאמוג'יז, כידוע. צהובים. כלומר, דור ה-Z בעצם נולד לסביבה ושפה שצבועה צהוב. פלא שהוא אוהב את הצבע?


צבע צהוב מתקשר גם לאופטימיות, ודור ה-Z גדל בתקופה של מחאות, משבר אקולוגי, בחירות שנויות במחלוקת לנשיאות ארה"ב וכמובן – הקורונה. החיבור לצבע חיובי ואופטימי מתבקש.


וכאן מגיע החיבור לכל מה שהסברתי קודם על העולם שמאבד צבע. הצבע הצהוב הוא צבע הביניים בין כחול לוורוד כשמתארים מגדר. כשמישהו רוצה להיות "ג'נדר פריי", כלומר – נטול מגדר – הוא בוחר בצבעים צהוב, אפור או ירוק. ומכאן החיבור למאה נטולת צבע. הצבע המאפיין של דור ה-Z הוא בעצם צבע בלי ממש צבע.


אגב, מחקרים טוענים שהצבע המאפיין של דור ה-Y הוא ורוד, בעיקר בזוקה. שמותגים ששיווקי מוצרים בוורוד הצליחו יותר באותה תקופה. שדור ה-Y גדל על ברבי, ו"לא רק בלונדינית" ו"קלולס", ופולי פוקט, ואמטיוי, והפנתר הוורוד, וכוכבות פופ – ספייס גירלז, בריטני ספירס, כריסטינה אגירלה, פינק!!! ובקיצור - ים של ורוד.


אז מה אתם אומרים, תוסיפו צבע לחיים שלכם?

38 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page