top of page
  • תמונת הסופר/תגל סלונימסקי

הכי יקר בעולם: הסיפור מאחורי תיק בירקין

ברשימת 10 התיקים היקרים ביותר בעולם תופס הדגם בירקין של הרמס 5 מקומות. היקר מביניהם נמצא במקום השלישי והעלות שלו נאמדת בכ-1.4 מיליון דולר.


אז מה זה הבירקין הזה ואיך הוא הפך לתיק הכי יוקרתי בעולם?


כדי להבין את תיק הבירקין, צריך ללכת צעד אחורה – אל הרמס. בית האופנה הצרפתי הרמס הוקם ב-1837 על ידי טיירי הרמס. קהל היעד שלו היה מיומו הראשון בני המעמד הגבוה, כאשר הוא בעיקר ייצר תיקי נסיעות עבור אלו שיכולים להרשות לעצמם חופשות ונסיעות, וכן ציוד רכיבה על סוסים (רתמות ואוכפים) – תחביב שעד היום מזוהה עם אוכלוסייה אמידה. בית האופנה, שעבר ב-1880 לידי הבן צ'ארלס אמיל, יצר לעצמו מוניטין והפך להיות מבוקש על ידי רוכבים בכל אירופה.


במאה ה-20 החל בית האופנה הרמס לייצר בגדי עור והשתמש ברוכסנים, והוא נחשב לראשון בצרפת שעשה שימוש ברוכסנים בבגדים. די מטורף לא? היום כל כך רגיל לנו להשתמש ברוכסנים בבגדים שלנו, אבל מאה שנה אחורה זה היה פורץ דרך. בשנות ה-20 של המאה ה-20 הרמס החלו לייצר תיקי נשים, תכשיטים ושעונים והתפשטו מאירופה גם לארצות הברית. במקביל, העניבה של הרמס הפכה לפריט חובה במלתחותיהם של גברים, שבחרו בה לערבי קזינו שדורשים דרס קוד יוקרתי.


בשנות ה-50, אמיל הרמס העביר את העסק לחתנו – רוברט דומאס, שלקח את בית האופנה לגבהים חדשים. הוא התחבר עם גרייס קלי, השחקנית האמריקאית שהפכה להיות נסיכת מונקו, וכשהיא נראתה עם תיק של בית האופנה – הוחלט לשנות את שמו ולקרוא לו דגם קלי. מיותר לציין שמאותו רגע, הביקוש לתיק ולפריטים של הרמס בכלל הרקיע שחקים. כולם רצו להיות כמו אייקון האופנה גרייס קלי.


בסוף שנות ה-60 נכנסה לתפקיד המעצבת הראשית של המותג קתרין קרולי. היא יצרה את חגורת ה-H המפורסמת.

בסוף שנות ה-70 בנו של רוברט, ז'אן לואיס, התמנה ליו"ר החברה. הוא ללא ספק המשיך את הדרך המוצלחת של אבא שלו, ובתוך שני עשורים מכירות החברה זינקו מ-50 מיליון דולר ל-460 מיליון דולר.


ב-1984 נולד הדגם בירקין.


אם תיק קלי נקרא על שמה של גרייס קלי... מי זו בירקין?


תיק בירקין נקרא על שמה של שחקנית וזמרת אנגליה-צרפתיה – ג'יין בירקין. בשנות ה-60 המאוחרות היא פרצה לתודעה לאחר שהשתתפה בכמה סרטים מצליחים. הסטייל שלה היה ייחודי, קלאסי ובלתי מתאמץ והיא יצרה לעצמה תדמית של פאשן אייקון. למרות זאת, מי שהפך אותה למי שהיא היה ללא ספק בית האופנה הרמס. אבל איך דרכם נקשרו ולמה היא זכתה לכבוד? הסיפור הזה די מצחיק ואולי הוא יגרום לכם לחשוב פעמיים ליד מי אתם יושבים במטוס, ואיזה פוטנציאל יש בזה.


ב-1981 ישב מנכ"ל הרמס, ז'אן לואיס, לצדה של השחקנית והזמרת ג'יין בירקין בטיסה מפריז ללונדון. ממש כמו בסרטים, כשבירקין ניסתה לשים את התיק בתא שמעל הכיסאות, כל התכולה נשפכה – מה שגרם לז'אן לואיס לפתח איתה שיחה. היא סיפרה לו שהיא לא מוצאת תיק עור שהיא אוהבת יענה לצרכים שלה. המפגש איתה סיפק לו השראה – ושלוש שנים לאחר מכן הוא השיק את דגם הבירקין המפורסם, עשוי עור שחור כמובן, וקרא לו על שמה.


דגם בירקין שואב השראה מעולמות הרכיבה על סוסים, עמם מזוהה בית האופנה הרמס. המטרה הייתה לייצר דגם קלאסי ועל-זמני, שבעיקר יהיה פונקציונלי. הוא די דומה לתיק קלי, כשההבדל הוא בידיות - לקלי ידית אחת, ולבירקין שתיים.


למרות הטירוף סביבו היום, עד שנות ה-90 הדגם לא המריא. כמו תמיד, גם כאן ההאצה קשורה למפורסמים. ככל שסלבס החלו להיראות איתו יותר – כך הביקוש לו החל לעלות. קייט מוס, ויקטוריה בקהאם ומפורסמות נוספות של הניינטיז היוו את יריית הפתיחה, אחריהן כבר כמעט כל אושיית אופנה ביקשה לעצמה בירקין – והמחירים רק עלו ועלו.


ב-2001 סקס והעיר הגדולה הפכו את הבירקין לסמל סטטוס. אחד הפרקים עוסק בדגם הספציפי הזה, כשסמנתה מערימה על החנות ועוקפת את רשימת ההמתנה לו. לפי דיווחים, אחרי הפרק הזה רשימת ההמתנה לתיק של בירקין שילשה את עצמה!


וכן, אי אפשר פשוט להיכנס לחנות של הרמס ולקנות בירקין. מדובר בתיק בהזמנה אישית, כששיא ההמתנה לו היה 6 שנים! ומתי? אכן, צדקתם – בתחילת שנות ה-2000, כשהטירוף סביבו בחסות מפורסמות וסדרת המופת "סקס והעיר" עשו את שלהן.


מה שעוד עוזר לאקסקלוסיביות של בירקין, זה מדיניות של הרמס. הם שומרים על עמימות בכל הנוגע לתיק, ויוצרים היסטריה וביקוש. התיק מיוצר במהדורות מוגבלות, הם לא חושפים כמה תיקים מיוצרים מדי שנה, מגבילים את מספר התיקים שכל לקוח יכול לרכוש והופכים את הגישה למוגבלת. וכידוע – מה שקשה להשיג הופך אטרקטיבי הרבה יותר.


התיק, שמיוצר עד היום בעבודת יד קפדנית, הוא סמל ליוקרה. מי שיש לה אותו – יש לה הרבה מאוד מזומנים בבנק. הבירקין הראשון נמכר בכ-2000 דולר. היום, גם יד שנייה, לא יכול לעלות פחות מ-14 אלף דולר. לפי דוח שפורסם ב-2017 (לפני 5 שנים! רק תחשבו כמה המחירים זינקו מאז) – בירקין העלה את הערך שלו ב-500 אחוזים. כל תיק נתפר על ידי אדם בודד שעובר הכשרה של 5 שנים עד שהוא יכול לתפור תיק בירקין!


היום אפשר להשיג את תיקי בירקין בשלל גדלים וצבעים. התיק עשוי עורות שונים – לטאה, יען, עגל ועוד, כאשר העור היקר מכל הוא עור התנין. ואכן עור התנין היה סיבה לסקנדל. ב-2015 ביקשה ג'יין בירקין מהמותג הרמס להפסיק לקרוא לתיק על שמה, לאחר שטענה שתנינים נרצחים באכזריות כדי לייצר את התיק. היא מתארת שם תנאים די נוראיים לתנינים, ואני מתבאסת שקראתי. זה באמת נשמע מזעזע. בכל אופן, הרמס אמרו שכל מה שהיא מתארת על התעללות בתנינים לא קורה אצלם ובתשובה די לקונית ביטלו את הדברים שלה. הם אמרו שהם מכבדים את הרגשות שלה והקשר ביניהם לא ייפגע. שום התייחסות לתיק, וכמו שאפשר לראות 7 שנים אחר כך – השם שלו לא שונה.


ב-2020 נראתה קים קרדשיאן בפריז עם תיק בירקין גדול שעליו ציור בהתאמה אישית של ארבע נשים עירומות, עבודתו של האמן המפורסם ג'ורג' קונדו. את התיק קיבלה קים מהאקס קניה במתנה ב-2013, ומאז השתמשה בו רק פעמיים. תיק בירקין של הרמס בגודל הזה עשוי להגיע לכ-16 אלף דולר וציור של קונדו נמכר באותה שנה במכירה פומבית ב-1.3 מיליון דולר. אז כמה עולה הפיס? שאלה מצוינת.


ורגע לפני הסוף, חייבים אנקדוטה חמודה: מי יודע למה הצבע של הרמס הוא כתום? גם כאן, כמו בהרבה מאוד מקרים בתעשיית האופנה – הדפקט הפך לאפקט. הצבע הכתום אומץ על ידי הרמס בזמן מלחמת העולם השנייה, אז היה מחסור בחומרי גלם. הרמס רצו קופסאות שמנת, אבל לא היה – ונשארו רק קרטונים כתומים. בלית ברירה הם בחרו בצבע הזה והחלו לשלוח את המוצרים שלהם בחבילות כתומות. מהר מאוד, הצבע הזה הפך להיות מזוהה עמם – והוא נשאר כך עד היום.

10,051 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page