top of page

טירוף הסניקרס: בואו נדבר על נעליים

  • תמונת הסופר/ת: גל סלונימסקי
    גל סלונימסקי
  • 17 בדצמ׳ 2021
  • זמן קריאה 4 דקות

עודכן: 26 בספט׳

כבר כמה שנים שסניקרס הן פריט חובה במלתחה של כל גבר ואישה. לי אישית זכור היטב פוסט באינסטגרם שהעליתי אי שם ב-2017 שבו טענתי שאני מברכת על היום שבו נעלי הסניקרס הפכו ללגיטימיות מחוץ למגרשים, כך שאני יכולה ללכת לעבודה עם חולצה מכופתרת ונעלי ספורט. מרוב שסניקרס הפכו להיות "מאסט הב" של כולם – גברים ונשים כאחד, כבר קשה לזכור ימים שבהם הסניקרס היו מיועדות לחובבי ספורט ותו לא. אז מהן תולדות הטרנד (שכבר מזמן לא "טרנד" אלא כאן כדי להישאר) – ומי השחקן החדש במגרש שמאיים להדיח מהפסגה את השחקניות הוותיקות?


בטרם זלגה אל עולם האופנה, קטגוריית נעלי הסניקרס (שנקראת גם "נעלי ספורט" או "נעלי התעלמות" או עוד שלל שמות שכולם נכונים) שימשה בעיקר את העוסקים בפעילות גופנית. הסניקרס הראשונות יוצרו בסוף המאה ה-18 כאשר פיתוחים חדשים בתעשיית הגומי אפשרו לייצר נעליים עם סוליות עמידות. במאה ה-19 הנעליים שנוצרו כמה שנים קודם לכן זכו לשם משלהן - פלימסול (Plimsolls). הנעליים הללו הפכו לשימושיות בעיקר בקרב שחקני טניס, שחקני קרוקט, מטיילים בחיק הטבע וחיילים. במאה ה-20 הם כבר שווקו לתלמידים לטובת שיעורי חינוך גופני בבתי הספר. באותה תקופה, תעשיית הנעליים החלה להתפתח ונוצרו נעליים ייעודיות למטרות שונות – ריצה, כדורסל, טניס ועוד. בין החברות שנכנסו לתעשייה וייצרו פיתוחים לדגם הבסיסי של הסניקרס אפשר למצוא את קדס (Keds) וקונברס (Converse).

תמונה מאינסטגרם: נעלי פלימסול

תחילת עד אמצע המאה ה-20, נעלי הספורט עדיין משווקות אך ורק לטובת העוסקים בפעילות גופנית כלשהי. ואולם, תעשיית הפרסום מתפתחת וכך גם הסניקרס מבקשות למתג את עצמן כחלק מהצלחות ספורטיביות כאלה ואחרות. למשל, חברי נבחרת הכדורסל של ארצות הברית נעלו קונברס במהלך אולימפיאדת ברלין ב-1936. ג'סי אוון זכה בארבע מדליות זהב בריצה כאשר הוא נועל נעליים שעיצבו האחים דסלר. שני האחים הללו הקימו חברת נעליים יחד, אך אחרי כמה שנים התפצלו לשתי חברות שונות, שהיום מוכרות לכולם בתור אדידס ופומה. המיתוג החדש של נעלי הספורט – פריט הכרחי לשם הצלחה של ספורטאים – מעלה את המכירות שלהם. כל זה קורה במקביל להתפתחות תרבות הצריכה המערבית.


הזליגה לתעשיית האופנה מתחילה בשנות ה-50 וה-60 של המאה ה-20. אלול שנים שבהן נולד מעמד חדש – בני הנוער. עד אותה תקופה בגדים נוצרו לילדים או למבוגרים, בלי חתך אוכלוסיית ביניים. המעמד החדש רוצה להתלבש אחרת מהילדים אבל גם אחרת מההורים, וכך נעלי הספורט הופכות למבוקשות על ידם. ועדיין, ההתפוצצות העולמית של נעלי הספורט כפריט של כולם – ולא רק של חובבי ספורט, עדיין לא קרתה.


אז מה גרם לאותה "התפוצצות"? אז יותר נכון לשאול "מי", כי מדובר בלא אחר מאשר מייקל ג'ורדן. ב-1984 נייקי משיקה את אייר ג'ורדן עבור שחקן הכדורסלן המצליח – והמעריצים בטירוף. נעלי ספורט הופכות באותה תקופה לסמל סטטוס.


לצד זה, בשנות ה-80 מתפתח טרנד בגדי הספורט (זוכרים את הסרט "תהילה"?). פתאום, טייץ, חותלות ובגדי גוף הם מאוד טרנדיים, מקובלים, פופולריים ואוהבים. עלייתו של הטרנד מבסס את מעמדם של הסניקרס כפריט לגיטימי במלתחה של כולם ומספק את הגושפנקא הסופית – הסניקרס כבר לא שייכות רק לספורטאים. בשנות ה-90, עם עליית תרבות ההיפ-הופ והראפ, הסניקרס מחזקות את הנוכחות שלהן בשוק האופנה, ומכאן כבר אין דרך חזרה.


כיום סניקרס הן חלק מהותי בתעשיית האופנה. לצד זה, מתפתחת גם תרבות אספנות. סניקרס הפכו לפריט אספנות לגיטימי ויש קהילה שלמה שרודפת אחרי כל דגם במהדורה מוגבלת. ולא, לא בשביל לנעול. התרבות הזו מתחילה גם כן בשנות ה-80 ומתפתחת הודות לגלובליזציה שהביאה איתה הטכנולוגיה, שאפשרה רכישה מהירה של פריטים מכל רחבי הגלובוס. הנעליים הכי נחשקות עבור אספנים הן נייקי, אייר ג'ורדן וייזי, המותג של קניה ווסט.


ועכשיו בואו נדבר קצת על מותגים ספציפיים. הדגם אולי הפופולרי ביותר בקטגוריית הסניקרס הן הסטן סמית' של אדידס. הדגם הזה הושק לראשונה ב-1965, והעיצוב שלו נשאר אותו דבר עד היום. בניגוד לרוב נעלי אדידס, לסטן סמית' אין את שלושת הפסים המפורסמים. הדגם הזה נקרא תחילה אדידס רובר האייה על שם טניסאי צרפתי אך ב-1978 החליטו בחברה לשנות את השם ולפרגן לטניסאי האמריקאי סטן סמית'. אלו נעליים קלאסיות ופופולריות מאוד, אך לאחרונה צץ מותג חדש שמאיים להשתלט על הקטגוריה.


הכירו את המותג Veja שכבש את הפאשניסטות ברחבי העולם וגם את הכוכבות הבינלאומיות כמו ריס וית'רספון, קייטי הולמס, אמילי רטאייקאוסקי, קייט מידלטון והכי חשובה – מייגן מרקל, שעוד נחזור אליה. מדובר במותג צרפתי שנוסד ב-2004 ומזוהה בזכות הלוגו שלו שמורכב מהאות V. אלו סניקרס לבנות מוצלחות למדי שבלי להשקיע דולר על פרסום ממומן, הצליחו להשתחל ללבם של רבים ורבות, והיום המותג מוכר 2 מיליון נעליים בשנה. מי שאחראית לזינוק המטאורי של המותג היא מייגן מרקל שנעלה זוג של המותג ב-2018, בתקופה שהיא הייתה השם הכי מדובר בעולם נוכח הנישואים לנסיך הארי. והיא עשתה זאת מבחירה, כן?


מאז, וג'ה שומרים על מעמדם הרם. הם מותג ידידותי לסביבה שמקפיד על שימוש בחומרים ממוחזרים, ייצור בר קיימא ותנאי העסקה הוגנים. שליש מתוך הייצור שלהם הוא טבעוני. אלו נורמות וערכים שחשובים מאוד בתקופה הזו עבור הצרכנים, בעיקר אלו שמשתייכים לדור ה-Z, והודות לכך, האהדה כלפי וג'ה נותרת בעינה, ואף ממשיכה לנסוק. קשה לערער על הפופולריות של הסטן סמית', אבל נראה שוג'ה ממש בדרך הנכונה לשם.


תמונה מאינסטגרם: נעלי וג׳ה

ומה עתיד הסניקרס? חוץ מלשמור על פופולריות הן עבור ספורטאים והן עבור חובבי אופנה, כנראה שהעתיד נמצא ב-NFT. אותו מסחר מקוון של נכסים דיגיטליים. מיליוני דולרים כבר שולמו עבור סניקרס שנוצרו במרחב המקוון כפריט לבוש דיגיטלי ולא מוחשי. עד כדי כך, שלאחרונה דווח שנייקי רכשה את מותג הנעליים הדיגיטליות RTFKT. למי שלא זוכר, בכתבה קודמת שלי בבלוג סיפרתי שמדובר במותג שמייצר רק נעליים דיגיטליות, ואין להם אף דגם אמיתי. הם מוכרים נעלי ספורט ופריטי אספנות למטאוורס (היקום הווירטואלי), ובפברואר האחרון הם מכרו נעליים בשווי 3.1 מיליון דולרים בשבע דקות. אז האם זה אומר שאנחנו כבר צריכים להצטרף למהפכה? בואו נתחיל מדגם של סטן סמית' או וג'ה, ומשם נתקדם.

bottom of page