top of page
  • תמונת הסופר/תגל סלונימסקי

כך שינתה ריהאנה את תעשיית אופנת ההיריון

בחודש ינואר האחרון נרעש העולם לגלות שהזמרת ואשת העסקים ריהאנה בהיריון מבן זוגה הראפר אייסאפ רוקי. ריהאנה בישרה על כך שהיא מצפה לבייבי ראשון כשיצאה לשוטט בעודה לובשת מעיל ורוד של שאנל, סגור עם כפתור אחד בלבד וכל היתר פתוח - ומתחת אין כלום. כלומר – הציגה את בטן ההיריון החשופה לראווה. מעניין אם תיארה לעצמה עד כמה הלוק הזה ישגע את עולם האופנה.


הלוק הזה של ריהאנה היה רק ראשון בסריית לוקים דומים. לאורך כל התקופה, מרגע ההכרזה על ההיריון ועד הלידה של הבן הבכור, היא נהגה ללבוש בגדים שחושפים את הבטן ההיריונית. ללוקים האלו הייתה משמעות רבה. במידה מסוימת, הן הולידו טרנד לבוש לנשים בהיריון עם משמעות פוליטית-חברתית עמוקה. לפני שנדון בלוקים של ריהאנה, בואו נעשה סקירה היסטורית קצרה של אופנת ההיריון והשינויים שעברה לאורך השנים.


בימי הביניים כשאישה הייתה נכנסת להיריון היא הייתה צריכה למצוא בדים עודפים ולהתארגן על מה ללבוש. בדרך כלל זה היה נגמר בסינר שהוסב לבגד היריון. לא היו בגדים ייעודיים לנשים בהיריון. הרבה בגדים באותה תקופה גם היו עם קשירות, אז פשוט דאגו לקשור את הבגדים בצורה רופפת יותר.


המזל של נשים ממעמד גבוה יותר הוא שבאופנה היו שמלות עם חיתוכים ממש מתחת לחזה (ולא נגיד במותן) אז זה הסתדר עם הסתרת הבטן. אבל כמובן שזה סגנון לבוש שנמשך רק לתקופה מסוימת ולא לאורך כל ימי הביניים, שכן אופנה משתנה כל עת. בכל אופן, בימי הביניים הגישה הייתה - תסתדרי. מה תלבשי ממש לא היה אישיו. בכל מקרה נשים לא עשו יותר מדי באותה תקופה אז מקסימום נשארו בבית והתכסו בבדים שלא ממש ראויים ללבוש.


שמלת ההיריון הראשונה, כפי שמתועד בהיסטוריה, היא שמלת אדריאן שמיוחסת למאה 17 או 18, תלוי איזה היסטוריון שואלים, והיא שמלה עם הרבה בד וקפלים כך שתסתיר את דבר ההיריון. אחרי שמלת אדריאן חלה האטה בנושא ובמאה ה-19 כבר ממש התחילו לייצר בגדים לנשים בהיריון. עד אז זה פשוט לא היה אישיו. במאה ה-19 ייצרו מחוכים שתומכים בבטן ולא מגבילים תנועה. הרעיון היה שנשים יוכלו ללבוש את השמלות הרגילות שלהן גם בהיריון. כלומר – התאמה של הקיים להיריון ולא ממש בגד ייעודי.


השינוי הגדול של בגדי היריון הגיע במאה ה-20 ומה שעומד מאחוריו הוא כמובן - כסף! פתאום נפל האסימון שיש פה קהל ויש ביקוש פוטנציאלי וצורך אמיתי ואפשר לעשות כסף. הדרך לגרום לנשים לרצות בגדי היריון ייעודיים הייתה על ידי שיווק וקישור בין אופנה להיריון. בגדי היריון זה לא רק פרקטיקה - זה גם שיק. אחרי מלחמת העולם הראשונה התחילו לייצר קולקציות ייעודיות לנשים בהיריון ועולם האופנה נפתח לשוק חדש.


בשנות ה-50 נשים בטלוויזיה התחילו ללבוש בגדי היריון מה שהוביל לעלייה בביקוש. דוגמה לכך היא הסדרה I Love Lucy שם הכוכבת הייתה בהיריון ולבשה בגדי היריון ייעודים. איך הם היו נראים? שמלות או חולצות עצומות בגזרת A שמתרחבות מאוד מאוד באזור הבטן. בגדים גדולים ורחוקים מהגוף.


בשנות ה-80 נכנסות לתמונה משפיעניות האופנה בתחום ההיריון, בהובלתה של הנסיכה דיאנה. דיאנה היא אייקון אופנה וכל מה שהיא לובשת הופך סולד אאוט עם שלל חיקויים ומחוות. כשדיאנה נכנסה להיריון - היא הפכה למשפיענית היריון וכולן רצו להתלבש כמוה. גם היא, כמו הרוח באותה תקופה, לבשה שמלות רחבות וגדולות, רחוקות מהגוף. ברור שעם ניחוח צרפתי-בריטי נוטף שיק וסטייל, אבל עדיין - בגדים גדולים מגה אוברסייז. היום יש מי שמוסיף ביקורת על הסטייל ההיריוני של אותה תקופה וטוען שבגדי היריון היו מלאי מלמלה ותחרה כאילו האימהות לעתיד הן תינוקות בעצמן.


בסוף שנות ה-80 ותחילת שנות ה-90 חל שינוי מאוד רציני! אופנת הספורט השתלטה על המלתחה של כולנו ואמנם לקח לה זמן - אבל היא הגיעה גם למחלקת ההיריון, שם התחילו להציע טייצים ובגדים צמודים להריוניות. מאז ועד היום אפשר למצוא לא מעט בגדים צמודים להיריון - חצאיות, שמלות, חולצות ומכנסיים. היום מאוד מקובל ללבוש בגדים צמודים לגוף בהיריון ונראה שזהו אפילו הסגנון המוביל. הוא נולד לפני שלושה עשורים ומלווה אותנו עד היום. או עד ריהאנה. אבל תיכף נגיע לזה. בכל אופן, מה שעוד קרה בשנות ה-90 וגרם לעלייה בביקוש לבגדי היריון ייעודים ומותאמים זה מהלך פוליטי. בשנות ה-90 נכנס החוק שאוסר פיטורי נשים בהיריון. התוצאה: הרבה נשים נאלצו ללכת לעבודה בעודן בהיריון בשלבים שונים, מה שיצר צורך בבגדי היריון - וכך התחזק השוק.


ועכשיו בואו נחזור לרירי שלנו. ריהאנה טרפה את תעשיית הבגדים על פיה, ולמה זה? כי היא הלכה עם בטן חשופה שלא במסגרת צילומי היריון/זוגיות/משפחה/מגזין/אופנה וכו'. ככה סתם! ברחוב! עכשיו שלא תבינו לא נכון, להשוויץ בבטן הרבה עשו עוד קודם (כאמור - בצילומים סקסיים למדי, והיוש לביונסה ולדמי מור שזכורות במיוחד מצילומי היריון פרובוקטיביים וחשופים) אבל ככה סתם ברחוב - עוד לא היה. קים קרדשיאן למשל לבשה צמוד לאורך כל תקופת ההיריון שלה עם נורת' ופעם אחת אפילו העזה לצאת החוצה עם שמלת תחרה, אבל שוב - כמו ריהאנה עוד לא ראינו. בטן חשופה לראווה לא היה. לפי הנתונים שפורסמו, אחרי שהתמונות של ריהאנה פורסמו חלה עלייה של 51% בחיפושים ברשת לקרופ טופ להיריוניות.


אם תשאלו אותי, נולד פה טרנד חדש. לצדה של רירי נרשמו לא מעט היריוניות חושפות בטן שבעיקר מעלות תמונות כאלה ברשתות החברתיות, אבל חלקן גם מעזות לצאת ככה לשיטוט ברחוב – והכי חשוב: בלי להתנצל! ברשימה יש את שי מיטשל, ג'יג'י חדיד, קארדי בי, קיילי ג'נר ונוספות. אבל ריהאנה הייתה עוצמתית ופורצת דרך. לראייה, בפסטיבל קאן האחרון (שהתקיים כבר אחרי הלידה של ריהאנה), הגיעה אדריאנה לימה בשמלת שטיח אדום חושפת בטן היריון. משהו שלא ראינו קודם.


מה שיפה בכל הסיפור, זה המסרים מאחוריו. ללכת עם הבטן חשופה מתאים ל-3 מגמות חזקות בעידן הנוכחי:


(1) העצמה נשית פוליטית - מה שפעם היה מקור לאפליה, הוא עכשיו מקור לגאווה. נשים הופלו (ועדיין) בשוק העבודה בגלל היריון ולמעשה פערי השכר נעוצים בעיקר בזה. אז במקום להתבייש בהיריון - בואו נציג אותו לראווה!


(2) העצמה נשית חברתית - אישה היא גם אימא וגם סקסית וכן, זה לגמרי הולך ביחד. תפסיקו לשפוט אותנו על מה שאנחנו לובשות או לא לובשות. זכותנו ללבוש מה שנראה לנו ולהיות חשופות וסקסיות כל עוד זו בחירה שלנו ואנחנו ננהל את האימהות כמו שאנחנו רואות לנכון.


(3) אידיאל היופי החדש - הימים של הערצת רזון מאחורינו והיום יש מקום לכל הסקאלה - גם לרזות וגם לא. ולהשוויץ בבטן גדולה זה בדיוק הניפוץ שהיינו צריכים.


ריהאנה, כמו תמיד – כמה טוב שיש אותך!

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page