מה הקטע של גיליונות ספטמבר?
- גל סלונימסקי
- 23 בינו׳ 2021
- זמן קריאה 2 דקות
1 בספטמבר הוא אולי יום מרגש מאוד עבור התלמידים והמורים ברחבי הארץ, אבל זה גם יום מרגש עבור תעשיית האופנה. בזמן שמיליוני ילדים בישראל פותחים את שנת הלימודים, בדוכנים מפיצים את גיליונות ספטמבר של מגזיני האופנה, הידועים בתור המגזינים הנחשבים ביותר בשנה. ואני שואלת – למה? מה הסיפור עם חודש ספטמבר? איך הוא הפך למשפיע ביותר - ולמה השער שלו הוא הנחשק מבין כל השערים?
הסיבה הראשונה: טיימינג
ספטמבר מסמל את סופה של חופשת הקיץ והחזרה ללימודים גם מעבר לים. מומחי אופנה ברחבי העולם שהתראיינו בנושא סיפרו כי סיומה של חופשת הקיץ בספטמבר מורגשת יותר מסיומה של חופשת החורף בינואר, וזאת בשל העובדה שבספטמבר נגמר הקיץ ומתחיל הסתיו ובינואר אין חילופי עונות. בספטמבר ישנה תחושה של התחלה חדשה, שבאופן ישיר מייצרת רצון להתחדש גם בגזרת ההופעה. כך נוצרה מערכת של יחסי גומלין. הצרכניות רשמו עליה ברכישת מגזינים בספטמבר כדי לקבל השראה ללוקים חדשים לסתיו, ותעשיית עיתונות האופנה הזינה את הצורך וסיפקה גיליון עב כרס שעונה על הצורך להתחדש.
הסיבה השנייה: המפרסמים
מעצבים ורשתות שזיהו את הפוטנציאל בגיליון ספטמבר הנחשק עבור הקוראות, השתמש בו כדי לפרסם את הקולקציות החדשות שהושקו לרגל תקופת החגים הישראלית והסתיו ברחבי העולם. ספטמבר מסמל עבור מעצבי אופנה את סיומה של תקופת הסיילים של סוף הקיץ ותחילתה של עונה חדשה על המדפים. כאן חייבים לגלות לכם סוד מקצועי: הסיבה לכך שגיליונות ספטמבר עבים יותר מכל גיליון אחר בשנה איננה טמונה בעודף תוכן, אלא בעודף פרסומות. קולקציות חדשות מושקות והמפרסמים משקיעים עוד כסף בפרסומן במגזיני האופנה. כך הפך מגזין ספטמבר לרווחי ביותר עבור מערכות מגזינים בעולם.
הסיבה השלישית: השער
אם גיליון ספטמבר מבוקש על ידי הקוראות ומבוקש על ידי מפרסמים – התפוצה שלו היא רחבה יותר. במערכות העיתונים השכילו להבין נתון זה והשתמשו בו כדי לטעון שהאושיה שתיבחר לככב על השער היא למעשה משפיענית השנה. הטיעון צבר תאוצה וכך להופיע על גיליון השער הפך לזכייה של ממש עבור דוגמנים, שחקנים, זמרים ואושיות נוספות, שהתפללו בלבם לקבל את הטלפון המיוחל שיזמין אותם להצטלם לשער. עד היום שערי המגזינים של גיליונות ספטמבר נחשבים לאלו שמסמנים את ההצלחות הבאות וקובעים מי הפנים החשובות של השנה.
הסיבה הרביעית: תרבות שמשמרת את עצמה
גיליון ספטמבר התגלגל להיות מי שהוא בגלל תעשייה שלמה שהזינה אותו – מפרסמים, מעצבי אופנה, אושיות בולטות וכדומה – אבל בעיקר בשל יחסי ציבור חזקים. כך למשל, הסרט התיעודי על גיליון ספטמבר של ווג, שיצא לאקרנים ב-2009, שימר את רעיון היוקרה, החדיר אותו לתודעה והפך אותו למיינסטרים. היוקרה של גיליון ספטמבר הייתה שם תמיד, אבל היא תופחת לממדי ענק עם השנים נוכח העיסוק הבלתי פוסק בה ובשאלה האלמותית – מיהי אשת השנה שפניה יעטרו את השער. מכאן, שאפשר לומר שלא חילופי העונות, לא הצרכנים, לא המפרסמים ולא אושיות האופנה הן שיצרו את מגזין ספטמבר היוקרתי – אלא אנחנו, שמייחסים לו חשיבות על.