מה הקשר בין שאנל לבין נדל"ן בת"א?
- גל סלונימסקי

- 21 בפבר׳ 2022
- זמן קריאה 2 דקות
עודכן: 26 בספט׳
בתקופה האחרונה מדברים לא מעט על עליית מחירים אסטרונומית של מותגי היוקרה. זה התחיל עם שאנל, המשיך עם לואי ויטון ועבר בדרך אצל דיור. נכון, אלו לא מוצרי צריכה בסיסיים וזו לא עליית מחירי הפסטה של אסם, אבל להעלות מחיר במאות אחוזים דורש מאיתנו לעצור ולהבין מה קרה שם.
אז מה הן הסיבות לעליית המחירים – ומה הקשר לנדל"ן בתל אביב? הנה התשובות:
1. קודם כל, האשמה העיקרית היא הקורונה. עליית המחירים נובעת מתוך הצורך לפצות על תקופה עם מכירות נמוכות והפסקת עבודה.
2. הקורונה השפיעה גם על מי שמסביב למותגי היוקרה. לכן, כתוצאה מעליית חומרי גלם ועלויות ייצור וגם חוסר יציבות של מט"ח, למותגי היוקרה לכאורה אין ברירה אלא להעלות את המחירים כדי לשמור על הרווח.
3. העלייה במודעות לצרכנות נבונה. יותר ויותר חובבי אופנה הפנימו את הנזקים החברתיים של התעשייה. כתוצאה מכך, הם מבקשים שקיפות ממותגים. תו תקן לייצור הוגן. וייצור הוגן, כידוע, עולה כסף. משכורת של ילד במפעל בבנגלדש נמוכה ממשכורת של אדם מבוגר במפעל באירופה. זו אולי סוג של נקמה. רציתם ייצור הוגן? זה עולה כסף. ומי ישלם? ובכן, אתם.
4. הסיבה האחרונה, וכאן הנדל"ן בת"א נכנס לתמונה, היא - משום שהם יכולים. כן, ממש כך. יש ביקוש – המחירים עולים. אזרחי ישראל מרבים להתלונן על מחירי הדירות הלא הגיוניים בתל אביב. אלפי שקלים לדירה קטנה וישנה עם רצפת שומשום, לא עלינו. אבל מה? אנשים משלמים. ברגע שיש ביקוש, אין אינטרס להוריד מחירים, אלא להפך. בעלי הדירות יודעים שכמה שהם לא ידרשו – יהיה מי שישלם, ואותו ההיגיון מנחה גם את מותגי היוקרה. הם העלו מחירים בעשרות אחוזים, הקהל התרעם – אבל המשיך לשלם. כל עוד נסכים לשלם את המחירים הגבוהים, לא שאנל, לא לואי ויטון ובטח שלא בעלי דירות בתל אביב, יעשו לנו הנחות.
אז מה דעתכם? יש דרך להוזיל עלויות?


