top of page
  • תמונת הסופר/תגל סלונימסקי

לא רק קניה ווסט: יש עוד גאון אופנתי אנטישמי

אי אפשר להתעלם ממה שקורה עם קניה ווסט בימים האחרונים. בין אם מדובר במחלת נפש שהתפרצה ומשבשת דעתו לחלוטין ובין אם לא, הראפר ומעצב האופנה נמצא במרכזו של כדור שלג שלא מפסיק להתגלגל ולגדול.


בקצרה: אמירות אנטישמיות, פרובוקציה נגד קהילת השחורים, חסימה על ידי הרשתות החברתיות, הוקעה על ידי בלנסיאגה – מותג על שהיה מזוהה עמו מאוד, ועכשיו גם ניתוק קשרים על ידי אדידס. תעשיית הבידור העולמית סולדת מהדברים שהשמיע קניה, ויוצאת נגדו – וזה בהחלט מעודד לראות. שורה של סלבריטאים פרסמו תוכן ברשתות נגדו ואפילו האחיות חדיד, הראשונות לצאת נגד ישראל, התנערו הפעם.


הפרשה של קניה הזכירה לי גאון אופנתי אחר, שהלך בדיוק באותו מסלול שבו צועד כרגע קניה. ואם הם באמת כל כך דומים, העתיד של קניה מפה והלאה לא מזהיר.


אי אפשר להתכחש לזה שקניה ווסט גאון אופנתי. הוא מי שעומד מאחורי המייקאובר המטריף של קים קרדשיאן (שגם זיכה אותה אחר כך בפרס אייקון האופנה), יש לו עין ויזואלית מדהימה שבאה לידי ביטוי בקליפים ובלבוש שלו עצמו, והמותג שהקים – ייזי – עשה היסטוריה והיסטריה.


הגאונות הזו מזכירה במידה מסוימת גאון אחר – ג'ון גליאנו.


גליאנו הוא מעצב אופנה בריטי שהחל את דרכו בשנות ה-90 כשעמד בראש בית האופנה ז'יבנשי. זמן קצר לאחר מכן עבר לעמוד בראש בית האופנה דיור. בכל הזאת הזה המשיך גם לתחזק בית אופנה שנושא את שמו שכמובן צבר תאוצה ואהדה ככל שגליאנו התבסס יותר ויותר בתעשיית הקוטור.


התקופה שלו בדיור הוכיחה שגליאנו הוא לא פחות מגאון. הוא קטף מחמאות אחרי מחמאות ומיצב את עצמו כאחד המעצבים המובילים בעולם. הוא יצר עיצובים אייקונים ונשיות חזקה ומעניינת. הסטייל שלו היא גרנדיוזי ונוכח ובעיקר יוצא דופן ופורץ דרך. הוא גם ידוע בתור מי שתמיד הפתיע עם תצוגות האופנה שלו, ולא שיעמם לרגע. תמיד חשב מחוץ לקופסה. גליאנו מיצב את עצמו לצד מקווין, לגרפלד ומוגלר ככאלה שתצוגות האופנה שלהם הם שואו שלם שאסור להחמיץ. למשל, באחת התצוגות שלו הוא הפך את המסלול לתחנת רכבת ואפילו הביא קרון אמיתי למסלול שישמש תפאורה!


ואז הגיעה שנת 2011. בדיעבד, יטען גליאנו שהוא היה תחת השפעת סמים ואלכוהול ואינו זוכר דבר מהתקריות. במציאות, ג'ון גליאנו ישב בבר בפריז ונקלע לוויכוח עם אישה יהודייה, והטיח בה מטר קללות אנטישמיות, בהן בין היתר – "זונה יהודייה". בהמשך, פורסם סרטון שלו מאותו בר כשהוא אומר שהוא אוהב את היטלר, וקרא לאישה יהודייה אחרת שהיא הייתה צריכה למות. אלו מילים קשות מאוד ותעשיית האופנה לא שתקה להן. גם התירוצים שהוא היה שיכור ולא שם לב מה הוא אומר לא עזרו. בצרפת התבטאות אנטישמית אינה חוקית והוא הורשע ונדרש לשלם קנס של 6,000 אירו. מחיר די זול יחסית למילים שלו, לא?


הוא מהר מאוד פוטר מבית האופנה דיור, ובהמשך אפילו מבית האופנה הנושא את שמו!


מאז, ניסה גליאנו לחזור לגדולתו – אך לשווא. הוא ניסה לכפר על מעשיו עם ראיונות מתנצלים, לימודי יהדות והרבה צניעות – אבל זה לא עזר. תעשיות האופנה והבידור לא סלחו לו. ואני שמחה על כך. זה המסר שצריכים לקבל כל הגאונים למיניהם – לא משנה כמה אתם מדהימים בעבודה שלהם, אין מקום לדעות אנטישמיות – והמחיר יהיה נידוי תעשייתי.

21 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page