top of page
  • תמונת הסופר/תגל סלונימסקי

מותה של מלכת הפאנק: ויויאן ווסטווד הלכה לעולמה

מעצבת האופנה הבריטית ויויאן ווסטווד הלכה לעולמה, והיא בת 81.


אם צריך לסכם אותה במשפט, הוא יהיה - המעצבת שבעטה בממסד, וקיבלה ממנו חיבוק בחזרה.



ווסטווד היא במידה רבה מאוד "אימא" של סגנון הפאנק. זה לא שהיא יצרה את התרבות הזו, אבל היא מי שיצרה לה נראות אופנתית, ותידלקה את המשך קיומו של הפאנק. הפאנק, שבא לידי ביטוי במוזיקה, אידיאולוגיה וגם אופנה, הוא זרם שביסודו התנגדות לממסד, וזה באמת מייצג את ווסטווד מכל הבחינות.


בתחילת הקריירה שלה היא עוד הייתה מורה, שזה מצחיק כשלעצמו כי מה לה ולחינוך. בשנות ה-70 היא פתחה חנות יד שנייה. בהמשך, החלה לעצב בגדים לחנות ושאבה השראה מעולמות הפטיש, המיניות וכו'.


קשר מעניין נוצר בין ווסטווד לבין להקה כושלת בשנות ה-70 שנקראת "סקס פיסטולס". הם לא ממש הצליחו אבל הם ייצגו היטב את תרבות הפאנק. סיפור אחד מפורסם שלהם קרה בחגיגות לכבוד המלכה אליזבת ב-1977. אחרי שהשיר המחאתי שלהם "God Save the Queen" הוחרם על ידי תחנות הרדיו, הם שרו אותו בחגיגות כשהם על מעבורת שעוברת ליד הארמון. הם כמובן נעצרו אבל הסיפור הזה תפס כותרות. ווסטווד יצרה חולצת טי עם הכיתוב המתריס, שם השיר, והמכירות הרקיעו שחקים.


אבל זה סיפור מסחרי אחד ולא מייצג.


ויויאן ווסטווד יצרה עולם שלם של אופנה. היא בנתה את הויזואליות של הפאנק. איך שאנחנו רואים פאנק היום - זה בזכותה. קרעים, חורים, עור, סוודרים פרומים ואפילו - סיכות ביטחון! הרבה חושבים שסיכות הביטחון מיוחסות לורסצ'ה בגלל השמלה המפורסמת שעיצבה דונטלה לאליזבת הארלי ב-1994 לפרימיירה של "ארבע חתונות ולוויה אחת", זו שהזניקה את הקריירה הן לדונטלה והן להארלי, אבל האמת שסיכות הביטחון הן של ווסטווד!


לא מוגזם לטעון שמי שתרמה ללונדון במידה רבה להפוך לבירת אופנה היא ווסטווד.



היא הכניסה את הפאנק למיינסטרים, וזה דבר שהיא כל כך סלדה ממנו. כי מה לה ולמיינסטרים? היא בכלל תרבות שוליים.


וזה הפרדוקס של חייה.


מי שיצאה נגד הממסד באופן בלתי פוסק והפכה את המחתרתיות לדרך חיים, ב-1992 קיבלה מהמלכה את אחד האותות הגבוהים ביותר בבריטניה.


אתמול היא הלכה לעולמה. המזל הוא שאופנה אף פעם לא מתה.

38 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page