top of page
  • תמונת הסופר/תגל סלונימסקי

קניה ווסט, חולצות טי, פוליטיקה ומסרים כתובים

בשבוע האחרון קניה ווסט הצליח להרגיז לא מעט אנשים מלא מעט סיבות (שבוע סטנדרטי הייתי אומרת). והפעם אחד הנושאים על הפרק: חולצת טי עם הכיתוב המתריס "White Lives Matter", שמרפררת כמובן לתנועה הפוליטית Black Lives Matter שנוצרה ב-2013 בניסיון להעלות למודעות את אי השוויון ממנו סובלת הקהילה השחורה בעולם בכלל ובארצות הברית בפרט.


הביטוי White Lives Matter נולד ב-2015 וקיבל ניחוח גזעני מהרגע הראשון. המטרה הייתה להוות מעין תגובה צינית לתנועה הפוליטית שנולדה שנתיים קודם לכן. מיד עם הישמע הביטוי הגזעני נזעקה הליגה נגד השמצה, וטענה שמדובר בביטוי שנאה שמיוחס לאלו שדוגלים בעליונות הגזע הלבן כמו קו קלוקס קלאן ואפילו הנאצים.


אז למה קניה לבש את החולצה הזו? באמת שאין תשובה חד משמעית. אפשר לומר שאיבד את שפיותו, שרצה להתריס, שחיפש כותרות או תשומת לב או שפשוט פעל ב"חוכמה" כדי לוודא שידבר עליו. "גם פרסום רע הוא פרסום".


מה שמעניין בהקשר הזה הוא דווקא כוחו של כיתוב על טי שירט, או כל בגד אחר, לעורר מחאה פוליטית שלמה.


סקירה קצרה בנוגע לחולצת הטי:

חולצת הטי נולדה במאה ה-19 אבל לא כפריט לבוש. יותר כהלבשה תחתונה או בגד עבודה עבור פועלים. בשנות ה-60 של המאה ה-20, במסגרת "תרבות המרד" של אותה תקופה – ניסיון של הצעירים למרוד בדור המבוגר, בעיקר על רקע אירועים כמו מלחמת וייטנאם, החלו צעירים ללבוש בגדים מתריסים כמו חצאיות מיני ו... חולצות טי! בגד שהיה נחשב הלבשה תחתונה. קצת כמו לצאת מהבית עם חזייה היום.


באותה תקופה, חולצות הטי הפכו להיות מעין קנבס לביטוי סיסמאות, פתגמים ומחאות. אנשים לבשו חולצות עם שלל כיתובים. במקום להדביק סטיקר על הרכב – לובשים חולצת טי. בעד להקות, נגד מלחמות, עם שם הקולג', בעד מותגי אלכוהול, פרו להט"ב ועוד ועוד. הרבה חולצות הטי מזוהות מאוד עם תמיכה פוליטית. עד כדי כך שיש מדינות בארה"ב שאסור להגיע לקלפי עם חולצה פוליטית.


לא חסרים אירועים שבהם חולצת טי עוררה מהומה שלמה.


מלבד סיפורו של קניה והחולצה הגזענית, מקרה נוסף שזכור לי היה ב-2018. באותה תקופה, ארה"ב סוערת סביב סוגיית הפרדת ילדי מהגרים מהוריהם בגבול מקסיקו, בחסות הנשיא דונלד טראמפ. רעייתו, מלניה טראמפ, הגברת הראשונה דאז, נסעה לבקר את אותם הילדים במתקן הכליאה הייעודי, אלא שבדרך לשם לבשה מעיל בצבע ירוק זית של זארה שעל חלקו האחורי הכיתוב - " ממש לא אכפת לי. ולך?". טראמפ טענה שאין מסר חבוי במעיל שלה, אבל פרשני האופנה התעקשו שכן, ושהמעיל בעצם מדבר במקומה, ואומר את מה שהיא חושבת – ולא יכולה להגיד.



מה שאנחנו מבינים משני המקרים האלו זה שלבגדים יש הרבה מאוד כוח. על אחת כמה וכמה כשמדובר בבגדים עם אותיות. אלו הם הבגדים "המדברים יותר", וממש קשה להתעלם מהמסרים שלהם. מחקרים מראים שאנשים בוחרים חולצות טי עם כיתובים שיתאימו לתפיסות עולמם (באופן מודע או בלתי מודע). ואם זה המצב, הבחירות הללו של קניה ומלניה אינן לגמרי מקריות. ועדיין נותרה השאלה – למה? מה רציתם להשיג?


אם תשאלו אותי, לפעמים התשובה היא - רק כותרת.

33 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page